Eli piti ostaa
auto.
Ensimmäisen
viikon ajan ajattelin, että koska minulla ei ole Amerikkalaista ajokorttia,
niin en voi ostaa autoa, koska en saa siihen vakuutusta. No pian sitten
selvisikin, että vakuutuksen voi saada. Tämän jälkeen alkoi kuumeinen etsiminen
oikeanlaisen auton suhteen. Se, että minulla on yksi kämppis, jolla on auto on
auttanut monessa asiassa. Kuitenkaan täällä ei voi loputtomiin nojata kaverin
tai kämppiksen tai kenenkään muun antamiin kyyteihin, koska se ajaminen vie
paljon aikaa. Sen takiahan täällä saa ajokortin 16- tai viimeistään 17 vuotiaana.
Nyt on pitkä viikonloppu, joten oli hyvää aikaa etsiä autoa ja kysyä kämppikseltä
kyytiä autodiilerin luo. Olin aivan vakuuttunut, että haluan Amerikkalaisen maasturin.
Ja sitä sitten etsinkin. Maasturi sen takia, koska suurempi auto on myös turvallisempi.
Olen ajanut autoa Amerikassa, mutta en Los Angelesissa, enkä muutenkaan
mitenkään älyttömän paljon. Täällä liikenne kulkee suhteellisen suuria
nopeuksia ja autojen määrä on aivan erimaailmasta kuin Helsingin aamuruuhkassa.
Eli cars.com oli siis kovassa käytössä viime viikon ajan.
Jos haluaa niin
sieltä voi aika helposti käydä katsomassa hintatasoa, valikoimaa ja muuta
mukavaa. Itse kävin läpi varmasti kaikki Amerikkalaiset automerkit ja kaikki
niiden maasturit. Olen jo aiemmin ihastunut Jeeppeihin, joten oikeastaan haikailin
vain Jeepin perään. Valitettavasti kävi kuitenkin niin, että se Jeepin malli,
mistä eniten pidin, meni hiukan yli minun hintatason. Katsoin kaikenlaisia autoja
GMC:ltä, Chevrolet:ilta ja Dodgelta ja monelta muulta. Rajallisen rahamäärän
takia aloin kuitenkin ajattelemaan myös näitä pienempiä Eurooppalaisia autoja.
Lopulta Eurooppalaisista autoista jäljelle jäivät Mersun ML320 ja Volvon XC90.
Aika äkkiä kuitenkin hylkäsin sen Mersun, koska mielestäni se on hieman tylsän
oloinen ja Mersulla on muutenkin hieman sellainen ”pappaimago”. Enkä kyllä
vielä ole pappaiässä. Eli lopulta tiesin, minkä auton haluan. Volvon maasturin.
Hakuasetukset kohdilleen ja etsimään tarpeeksi halpaa ja ainakin jotenkin
luotettavaa yksilöä. Muutamia löytyi. Oikeastaan kolme, joista yksi oli
oikeasti budjetissa ja kaksi hieman liian kalliita.
Sunnuntaiaamu alkoi sitten soittamalla ensimmäiselle diilerille, jolla oli se tarpeeksi halpa auto. Puhelimesta ei vastannut kukaan ja automaatti kertoi että aukioloaikojen ulkopuolella voit katsoa nettisivuja. No ei paljon auttanut, kun netin mukaan diilerin olisi pitänyt olla jo 1,5h avoinna. Eli sinne meni siis se. Kävin varmuudeksi lukemassa myös Googlesta löytämiäni asiakas arvioita kyseisestä diileristä. Luettuani arviot olin onnellinen, että kukaan ei vastannut. Arvioista yksikään ei ollut millään tavoin positiivinen ja kaikki tuntui olevan vähän sinnepäin. Moni valitti ostaneensa ok auton, mutta viikon kuluttua kyseinen auto olikin osoittautunut aivan kamalaksi romukasaksi. Tiedän että todennäköisyys hyvän asiakas arvion löytämiselle on pienempi kuin huonon, mutta nämä jutut olivat jo hieman liian huonoja. Normaalisti seasta löytyy ainakin muutama hyvähkö arvio, mutta niitä ei löytynyt vaikka kuinka yritin etsiä. Eli päädyin harkitsemaan kahden hieman liian kalliin auton väliltä. Tämä tietäisi varmaa kajoamista säästöihin, mutta toivottavasti myös luotettavampaa autoa ja parempaa mieltä pidemmällä juoksulla. Valitsin kahdesta maasturista sen, joka oli vain seitsemän mailin päässä kotoa. Ominaisuudet olivat oikeastaan samat molemmissa. Maasturi, jota en mennyt katsomaan, olisi omannut navigaattorin ja ehkä kolmannen penkkirivin. Ehkä siksi, että oletan kolmannen penkkirivin kuuluvan samaan parempaan varustetasoon kuin navigaattori ja kuvissa ei näkynyt vastausta. Lisäksi yksi tekijä joka oli hieman tämän lähempänä olevan diilerin kannalla oli suhteellisen hyvät arviot netissä ja se, että auto itsessään oli vaaleahko. Suomessa ei ole väliä ostatko mustan vai valkoisen vai pinkin auton, mutta täällä on. Auringon porottaessa peltipurkkiin, jota myös autoksi kutsutaan, mikään ilmastointi maailmassa ei onnistu pitämään pikimustaa autoa viileänä keskipäivällä tässä maailmankolkassa. Maasturi, jota olimme menossa katsomaan, oli kullanhohtoinen ulkoa, mutta omasi mustat nahkapenkit.
Sunnuntaiaamu alkoi sitten soittamalla ensimmäiselle diilerille, jolla oli se tarpeeksi halpa auto. Puhelimesta ei vastannut kukaan ja automaatti kertoi että aukioloaikojen ulkopuolella voit katsoa nettisivuja. No ei paljon auttanut, kun netin mukaan diilerin olisi pitänyt olla jo 1,5h avoinna. Eli sinne meni siis se. Kävin varmuudeksi lukemassa myös Googlesta löytämiäni asiakas arvioita kyseisestä diileristä. Luettuani arviot olin onnellinen, että kukaan ei vastannut. Arvioista yksikään ei ollut millään tavoin positiivinen ja kaikki tuntui olevan vähän sinnepäin. Moni valitti ostaneensa ok auton, mutta viikon kuluttua kyseinen auto olikin osoittautunut aivan kamalaksi romukasaksi. Tiedän että todennäköisyys hyvän asiakas arvion löytämiselle on pienempi kuin huonon, mutta nämä jutut olivat jo hieman liian huonoja. Normaalisti seasta löytyy ainakin muutama hyvähkö arvio, mutta niitä ei löytynyt vaikka kuinka yritin etsiä. Eli päädyin harkitsemaan kahden hieman liian kalliin auton väliltä. Tämä tietäisi varmaa kajoamista säästöihin, mutta toivottavasti myös luotettavampaa autoa ja parempaa mieltä pidemmällä juoksulla. Valitsin kahdesta maasturista sen, joka oli vain seitsemän mailin päässä kotoa. Ominaisuudet olivat oikeastaan samat molemmissa. Maasturi, jota en mennyt katsomaan, olisi omannut navigaattorin ja ehkä kolmannen penkkirivin. Ehkä siksi, että oletan kolmannen penkkirivin kuuluvan samaan parempaan varustetasoon kuin navigaattori ja kuvissa ei näkynyt vastausta. Lisäksi yksi tekijä joka oli hieman tämän lähempänä olevan diilerin kannalla oli suhteellisen hyvät arviot netissä ja se, että auto itsessään oli vaaleahko. Suomessa ei ole väliä ostatko mustan vai valkoisen vai pinkin auton, mutta täällä on. Auringon porottaessa peltipurkkiin, jota myös autoksi kutsutaan, mikään ilmastointi maailmassa ei onnistu pitämään pikimustaa autoa viileänä keskipäivällä tässä maailmankolkassa. Maasturi, jota olimme menossa katsomaan, oli kullanhohtoinen ulkoa, mutta omasi mustat nahkapenkit.
Kullanhohtoinen Volvo XC90
No ehkä se takapuoli kestää pientä
grillausta, kestäähän se Suomessakin syväjäädytystä. Kämppis siis antoi minulle
kyydin ja lupasi odottaa siihen asti, että kaikki olisi valmista. Saapuessamme
diilerin pihaan, näky oli suoraan Amerikkalaisesta leffasta. Hyvässä ja
pahassa.
Diilerin pihasta
Olo oli jännittynyt ja toisaalta innoissaan, kun pääsisi osaksi ”movie
sceneä”. Autosta ulos noustessa kämppis aiheutti kyllä hieman liikaa
jännityksen väristyksiä, kun hän sanoi, että tästä eteenpäin se on sit kokonaan
sun homma kun mä en ole koskaan autoa ostanut tallasesta paikasta. No heh, en
ole minäkään, enkä ylipäänsä kovin montaa autoa yhtään mistään. Kävellessäni
myyjien luo kokosin pikaisesti kaiken tietoni autoista ja varsinkin siitä mihin
kannattaisi kiinnittää huomiota autoa koeajaessa ja tarkasteltaessa. Lista jäi lyhyeksi,
joten lopetin ajattelemisen ja aloitin puhumisen. Auto löytyi ja myyjä tuli
paikalle. Juhlafiilis hieman lässähti kun myyjä yritti käynnistää autoa. Eipä
käynnistynyt. Akku oli tyhjä ja se pitäisi startata. No myyjä siinä sitten haki
tarvittavat välineet ja aloitti hommat. Hetki meni ja mitään ei tapahtunut.
Lopulta myyjä kysyi minulta, tiesinkö missä ne akun plus ja miinus navat on.
Vastasin, että joo, en kyllä tiedä kun en tätä mallia ihan niin tarkasti tunne.
Oikeasti olisi tehnyt mieli räjähtää nauramaan ja todeta että en ole ihan varma
osaanko edes tämänkokoista autoa parkkeerata saatikka ajaa, eli etsi
omatoimisesti napoja. Pokka kuitenkin piti ja hyvä niin, muutenhan minulle
olisi ollut todella helppo syöttää mitä vaan. Lopulta auto oli saatu käyntiin
ja ainakaan siinä ei mitään ihmeellistä ääntä kuulunut. Tietysti vastasin kyllä,
kun kysyttiin halusinko koeajolle. Mietin, että mitähän siitäkin tulee. Suomessa
kyseinen maasturi olisi todellakin niitä suurimpia autoja kadulla, mutta täällä
pääsen ehkä siihen puoleen väliin tuossa mittapuussa.
Jotta kukaan ei
luule, että olen huono kuski, niin täytyy vähän selitellä tähän väliin. Ajan
aina todella varovaisesti enkä koskaan tee mitään vaarallista, mutta en siis
vain ole tottunut isoihin autoihin. Rakastan maastureita, mutta aina kun
siirtyy uuden auton rattiin, niin täytyy opetella auton mittasuhteet ja ymmärtämään
missä kohtaa keula on liian lähellä tai takapuskuri lytyssä.
Koeajolle sitten
päädyttiin. Kämppis istu pelkääjän paikalla ja autokaupan tyyppi takapenkillä.
Olin aivan älyttömän hermostunut. En kylläkään siksi, että auto oli uusi, vaan
siksi, että liikenne oli uutta. Olimme oikeastaan hieman sivukadulla, jolla ei
ollut paljon liikennettä, mutta silti. Jokainen voi itse kuvitella tämän
tilanteen ja lisätä muuttujia vielä sillä, että ajamisen lisäksi piti
tarkkailla kaikkia outoja asioita kyseisessä autossa. Kaikki oli outoa, joten
en tiedä pystyinkö lisäämään tietouttani ollenkaan. Muutaman pienemmän
päätelmän pystyin tekemään, mutta en mitään mullistavaa. Tein päätöksen ostaa
kyseinen auto, vaikka tiesin, että se on hieman liian kallis, mutta se vaikutti
ok autolta ja on sitä toivottavasti vielä hyvän aikaa tulevaisuudessa. Paperien
kirjoitus, maksaminen ja kaikki muu häsellys auton ostamiseen liittyen oli täysin
uutta siinä muodossa missä se tapahtui. Papereita oli valtava määrä. Nimi piti
laittaa niin moneen paperiin, että en edes muista. Yritin kyllä lukea jokaisen
paperin ja kuuntelin mikä niiden pääsisältö on. Lisäksi vahdin luottokorttia
kokoajan, kun maksoin. Paikka vaikutti suhteellisen luotettavalta, mutta
koskaan ei voi olla liian varma, joten otin kaiken vähän varman päälle.
Paperinkirjoitus sirkuksen
jälkeen oli tarkoitus pyörähtää parin korttelin päässä olevassa pankissa
ostamassa autolle vakuutus. Vakuutuksettomalla autolla ajaminen kun ei oikein
kuulostanut hyvältä idealta, niin menimme molemmat kämppiksen autolla pankkiin.
No pankissa selvisikin sitten, että virkailija joka hoitaa kyseisessä kohteessa
vakuutusten myynnin, ei ole sunnuntaisin töissä. Täällä on ihan normaalia,
että pankitkin ovat auki jokaisena päivänä viikossa. Hyvää asiakaspalvelua
siis, vaikka tällä kertaa ei tärpännyt. Aiemmin keskustelin autodiilerin kanssa
papereita allekirjoittaessa ja diileri kertoi, että heillä on
yhteistyökumppani, jonka kautta pystyy ostamaan paikan päällä vakuutuksen. Päätin
siis sittenkin hyödyntää tätä tilaisuutta hieman pakon edessä. Ajoimme takaisin
diilerin luo, jossa autokin oli. Vakuutusmyyjä oli juuri ehtinyt lähteä, joten
häntä piti odottaa hetki. Hetki oli kulunut ja kämppis tuli autosta
odottelemasta. Kämppis pudottikin sitten seuraavan pommin. Hänellä olisi
asioita, jotka piti hoitaa tänään, joten hänen pitäisi lähteä nyt. Siis siitä
paikan päältä, kun minun oli pitänyt seurata häntä kotiin asti. Nyt joutuisin siis
pelkkien ajo-ohjeiden perusteella suunnistamaan kotiin. Matka ei periaatteessa
ollut pitkä, seitsemän mailia on noin 11kilometriä, mutta silti. No en oikein
voinut estelläkään, joten tämä tiesi sitä, että kotiin oli nyt sitten osattava
suunnistaa. Hieman lisää paperinkirjoitusta hieman mielenkiintoisen
vakuutusmyyjän kanssa ja olin valmis lähtemään.
Kävelin ulos ja
siellä se odotti, niin hieno, mutta myös hieman pelottava. Auto. Ei ole muuten
peilien säätäminen ja penkin vääntäminen ikinä ollut niin jännää. Tai siis
penkissähän on sähköiset säätimet, mutta se ei ollut syy siihen, miksi kaikki
oli niin jännää. Totuttuani ajatukseen, että tämän matkan jälkeen minulla on
joko vellit housussa tai auto lunastuksessa, käynnistin auton. 2,9 -litrainen
moottori on täällä todella pieni ja toivon, että en koskaan jää kenenkään
jalkoihin. Kaikki muut autot olivat olleet vähintään 4,2-litraisia, myös se
toinen Volvo, jota olin harkinnut. Lähdin liikenteeseen, toivoin parasta ja katsoin
sineen taivaan. Onneksi en katsellut taivasta liian kauan, vaan onnistuin
lopulta myös siirtymään liikennevalojen tasolle. Koomisesti heti ensimmäisissä
liikennevaloissa olin keskimmäisellä kaistalla, kahden jättisuuren auton
ympäröimänä. Olinkohan sittenkin ostanut liian pienen auton, mietin tässä
vaiheessa. Ajatukset siirtyivät pakon edessä nopeasti ajamiseen ja
yritin tottua erilaisiin säätimiin ja vempaimiin autossa. Mutta erityisesti
piti keskittyä siihen, etten murjonut omalla morresminilläni viereisillä kaistoilla
olevia hyper isoja autoja. Moottoritielle päästyäni olo oli paljon
turvallisempi. Nyt kukaan ei aja poikittain eteen, eivätkä satunnaiset lapset
hyppisi tielle. Tässä vaiheessa oli jo ehkä niukasti ajamisen iloa. Jos ei
muuta, niin ainakin leffameininkiä oli ihan tarpeeksi. Kuusi kaistaa meni
yhteen suuntaan ja liikenne kulki noin 65 mailia tunnissa (n. 105km/h) siinä
hitaammassa päässä minne olin päättänyt jäädä. Matkalla ei oikeastaan muuta
hauskaa tapahtunut kuin se, että piti väistää yhtä jenkkiparisänkyä keskellä
tietä ja muutamaa pysähtynyttä autoa.
Muutama maisemakuva menomatkalta
Kotiin päästyäni
laitoin auton yllättävän sujuvasti (!) takaperin parkkiin täysin ruutuun.
Valitettavasti ulos astuessani huomasin että olin ajanut moottoripyöräpaikoille
ja autoni siis vei suunnilleen neljä paikkaa. Se siitä sitten. Siirsin Volvoni
keula edellä seuraavaan tyhjään paikkaan ja olin iloinen!
Parkkeeraustaitoni paranivat heti, kun sain jo tämän kokoisenkin auton parkkiin moottoripyörän ruutuun
Kävin kotona
nappaamassa Kaija Koon cd:t ja lähdin ajelulle. Koko auton osto/haku/vakuutus
prosessi oli kestänyt kuusi tuntia. Olo oli aivan mahtava kun pystyi painamaan
ikkunat auki, kaasupolkimen pohjaan ja Tinakenkätytön täysille stereoista. Tähän
väliin sanottakoon, että äänentoisto on muuten aika hyvä tuossa autossa! Ajelin
hetken kävellen tutuksi tulleita katuja ja tutustuin auton käyttöön, jotta se
olisi helpompaa uusissa naapurustoissa. Kävin myös tankkaamassa ensimmäisen
kerran ja ruokakaupassa kävin ilman että kannoin porkkanoita selkävinossa kotiin! Kauppareissun
jälkeen menin jättisuurelle tyhjälle parkkipaikalle ja siivosin ja poistin
koiraverkon auton takaosasta. Tässä vaiheessa päivää olo oli aivan upea! Ajoin
vielä korttelin ympäri ja kuuntelin Kaija
Koon nuottien mukaan, miten Vapaa olin!
Minä=auto=USA
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti